Úspěšní lídři jsou často uznáváni za svou vysokou sociální inteligenci, schopnost přijímat změny, vnitřní zdroje, jako je sebereflexe a sebeovládání, a především za schopnost zaměřit se na to, co si opravdu zaslouží jejich pozornost. Tyto dovednosti jsou žádoucí i pro ostatní.
Vedení je v podstatě schopnost přetavit vizi v realitu. Obvykle je odpovědností lídra rozvíjet vizi pro lidi a instituce, které řídí. Musí také efektivně komunikovat své priority ostatním a inspirovat je k tomu, aby se k těmto cílům připojili. Leadership nezávisí na titulu. Lídři mohou vzejít z jakékoliv úrovně, pokud dokážou motivovat své spolupracovníky k dosažení společného cíle.
Povýšili mě a najednou jsem měla vést malý tým. Bylo to pro mě dost náročné, protože mi firma nenabídla žádné vzdělávání a časem jsem z toho začala být dost ve stresu. Není to fakt jednoduché mít pod sebou lidi.
Monika (50)
Efektivní lídři pravděpodobně sdílejí některé klíčové osobnostní rysy, včetně společenskosti, ambicióznosti a zvídavosti – a tyto rysy mohou být pro tuto roli relevantnější než inteligence. Schopnost vést je částečně ovlivněna genetikou díky zděděným osobnostním rysům, ale významnou roli hrají také vnější faktory, jako je vzdělání a příležitosti.
Výzkumníci odhadují, že vedení je zhruba z jedné třetiny vrozené a ze dvou třetin získané. Některé vrozené rysy, jako je extraverze, asertivita, empatie a sociální inteligence, jsou důležité složky leadershipu, ale vzdělání, trénink, osobní rozvoj a zkušenosti jsou minimálně stejně důležité.
Lídři se nemohou zaměřovat pouze na úkoly a strategie; musí věnovat pozornost také vztahům a morálce. Jedním z nejlepších způsobů, jak toho dosáhnout, je podporovat kulturu vděčnosti, chválit a děkovat kolegům za jejich práci a nápady. Výzkumy ukazují, že zaměstnanci v takových prostředích jsou produktivnější a zdvořilejší k zákazníkům.
Charisma je obtížné definovat, ale obecně zahrnuje schopnost signalizovat ostatním svou sebedůvěru a kompetenci a vyjadřovat porozumění prostřednictvím řeči těla, rétorických dovedností a přesvědčování. Výzkumníci jsou se neshodnou v názoru na to, zda je charisma nezbytnou vlastností pro efektivní vedení, ale většina jej alespoň považuje za signál něčího potenciálu k vedení.
Analýzy vlastností považovaných za klíčové pro efektivní vedení neodhalují žádnou vrozenou nadřazenost mužů, přesto mnohem více mužů než žen dosahuje vrcholných pozic. Jedna teorie říká, že vlastnosti, které pomáhají k výběru do těchto pozic, jako je sebevědomí, agresivita a charisma, mohou být častější u mužů, ale vlastnosti efektivních lídrů, jako je emoční inteligence, pokora, integrita a schopnost se učit, nejsou.
Vysoký profil vedoucích pozic přitahuje mnoho jedinců s vysokými hodnotami narcismu. Na vedoucích pozicích mohou narcisté vykazovat charisma a dokonce mobilizovat kolegy v krizích, ale jejich pocit nároku, odpor ke kritice, touha po slávě a nedostatek empatie často vedou k neúspěchu při budování úspěšných organizací.
Neefektivní nebo nezodpovědní lídři mohou potopit organizaci, a přesto jedinci, kteří dosáhnou mocenských pozic, často podléhají stejným chybám a nástrahám. Téměř 40 procent rezignací generálních ředitelů je způsobeno selháním integrity, jako jsou podvody a korupce. Když lídři upřednostní svou osobní vizi před etikou nebo praktickými skutečnostmi, ohrožují nejen své pozice, ale i své organizace. Odborníci doporučují vytvářet kulturu otevřenosti.
Získání moci může vést k přehnané sebedůvěře ve vlastní schopnosti a úsudek, což vede k nezodpovědnému riskování. Tento problém ještě zhoršuje skutečnost, že v mnoha organizacích se jen málo lidí odváží zpochybnit rozhodnutí lídrů. Tato kombinace je často uváděna v analýzách selhání organizací. Odborníci na management doporučují, aby lídři aktivně vyhledávali kritické připomínky, ať už z organizace nebo od třetích stran, a aby tato zpětná vazba byla zvažována bez předsudků.
Průzkumy ukazují, že pouhé 1 procento zaměstnanců má důvěru vyjádřit své obavy. Organizace, které podporují „hlas zaměstnanců“ – tedy konstruktivní, ale náročnou komunikaci směrem nahoru – mají méně chyb a vyšší udržení zaměstnanců. Lídři mohou takovou kulturu podpořit tím, že zůstanou otevření perspektivám ostatních a zavedením postupů, jako je mluvení až na konci schůzek místo na začátku.
Stát se manažerem těch, kteří byli dříve kolegy, je jednou z hlavních výzev, kterým čelí noví lídři. Hlavním problémem je vyvážit přátelství s potřebami organizace, ale odborníci na management radí zaměřit se na pozitivní výsledky k získání důvěryhodnosti a vést s férovostí, aby si lídři získali respekt, což může pomoci překonat počáteční rozpaky.
Hlavními vedoucími nejsou jen výkonná vedení. Členové týmů v organizacích velkých i malých mohou sjednotit kolegy a pomoci jim dosáhnout cílů tím, že v malých věcech formují pracovní prostředí – kladou otázky, poskytují podporu, artikulují výzvy a podporují bezpečné a otevřené prostředí.
Vyhledání psychoterapeutické podpory je vhodné v několika situacích. Pokud jako lídr cítíte nadměrný stres nebo tlak, který negativně ovlivňuje vaše rozhodování a schopnost vést tým, může terapie pomoci najít způsoby, jak tyto výzvy zvládat. Dalším důvodem může být pocit, že ztrácíte motivaci nebo inspiraci, což může ovlivnit vaše schopnosti motivovat ostatní. Terapie je také užitečná, pokud máte potíže s mezilidskými vztahy v týmu, čelíte konfliktům nebo máte potíže s delegováním úkolů. Konečně, psychoterapie může být přínosná i pro lídry, kteří chtějí rozvíjet svou emocionální inteligenci a zlepšit své komunikační dovednosti.